• iStock_000004775748_Large
  • iStock_000020185704_Large
  • 2

Privacybeleid

INFORMATIENOTA GDPR

Voor Krediet voor Sociale Leningen N.V (“wij”) is de bescherming van uw persoonsgegevens belangrijk.
Met deze informatienota willen wij u laten weten hoe wij uw persoonsgegevens beschermen en waarom wij dergelijke gegevens gebruiken en delen.
U deelt persoonsgegevens met ons als u klant bij ons bent of als u contact met ons hebt.

1.  WELKE PERSOONSGEGEVENS GEBRUIKEN WIJ VAN U?

Wij verzamelen en gebruiken uw persoonsgegevens voor zover als nodig is in het kader van onze activiteiten als kredietverlener en verzekeringsmakelaar.

We kunnen verschillende soorten persoonsgegevens over u verzamelen, waaronder:

· identificatiegegevens (bijv. naam, nummer van uw identiteitskaart en paspoort, nationaliteit, geboorteplaats en -datum, geslacht, foto);
· contactgegevens (bijv. adres en e-mailadres, gsm-nummer, IP-adres);
· gezinssituatie (bijv. burgerlijke staat, aantal kinderen);
· belastingstatus (bijv. belastingidentificatienummer, belastingstatus);
· informatie over uw opleiding en loopbaan (bijv. opleidingsniveau, werk, naam van de werkgever, loon);
· bankgegevens (bijv. bankrekeningnummer);
· gegevens met betrekking tot uw gewoonten en voorkeuren:
* gegevens die betrekking hebben op het gebruik dat u maakt van onze producten en diensten (bijv. betalingsmodaliteiten, kredietverleden);
* gegevens over uw interacties met onze vestigingen (contactrapporten), onze websites, e-mail, telefoongesprek;
* gegevens uit telefoongesprekken die u met ons voert;
* gegevens die nodig zijn om overmatige schuldenlast te bestrijden, wij kunnen ook toegang verkrijgen tot openbare of semi-openbare gegevens
over uw algemene schuldgraad.

De volgende gevoelige gegevens kunnen wij alleen verzamelen als u ons daarvoor vooraf en uitdrukkelijk toestemming hebt gegeven:
* gegevens over uw gezondheid, (bijv.om bepaalde verzekeringscontracten op te stellen) die gegevens worden verwerkt als wij ze nodig hebben.

De gegevens die wij over u gebruiken, kunnen rechtstreeks door u worden meegedeeld of uit de volgende bronnen worden verkregen:
* registers van de Nationale Bank van België (NBB), Centrale voor Kredieten aan Particulieren (CKP) , Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI).

2.  WAARVOOR GEBRUIKEN WIJ UW PERSOONSGEGEVENS ?

Het aanleveren van informatie in het kader van de aanvraag tot het eventueel bekomen van een hypothecaire lening vereist wettelijk een kredietwaardigheidsbeoordeling en het opstellen van een gepersonaliseerde offerte die eventueel wordt gegoten in een ESIS-document, een kredietovereenkomst en een langlopende klantenrelatie.
Daarom vragen wij naar persoonsgegevens en verwerken wij die ook.

Wij gebruiken uw persoonsgegevens om :

A. Een kredietovereenkomst met u te sluiten of om stappen te ondernemen op uw verzoek voordat u een contract aangaat.

Met je persoonsgegevens kunnen wij onder meer:
 
* Contact met u opnemen om u informatie over onze hypothecaire kredieten te verstrekken;
* U bij te staan en uw verzoeken te beantwoorden;
* Evalueren of en onder welke voorwaarden wij u een sociaal krediet kunnen aanbieden;
* Uw aanvraag voor of wijziging van een hypotheek, krediet, en andere producten beoordelen en behandelen.
* Uw domiciliërings- of doorlopende opdrachten laten uitvoeren.
* Uw gegevens goed in onze administratie zetten en bijwerken als er wijzigingen zijn.
* Uw zaken gekoppeld aan het krediet beheren.

B. Om aan ons rechtmatig belang te voldoen

We zijn medeverantwoordelijk voor de veiligheid van u als klant, maar ook van ons, voor het verkrijgen van een hypothecair krediet en willen deze
risico's verkleinen.
Zo gebruiken wij uw persoonsgegevens om onze producten of diensten in te zetten en te ontwikkelen, om zo ons risicobeheer te verbeteren en onze wettelijke rechten te verdedigen, waaronder:

* vooraf goed onderzoeken wie u bent;
* u helpen met advies als we merken dat het even tegenzit. Bijvoorbeeld als je moeilijkheden hebt met het betalen van uw mensualiteit ;
* bewijs van transacties;
* IT-beheer;
* het opstellen van statistische modellen, gebaseerd op de analyse van transacties, om u te helpen bij het bepalen van uw kredietrisicoscore;
* onderzoek en ontwikkeling, door het opstellen van statistieken, tests en modellen, om het risicobeheer van onze bedrijvengroep te verbeteren of om
bestaande producten en diensten te verbeteren of om er nieuwe te creëren;
* het samenvoegen van klantgegevens in geanonimiseerde statistieken;
* het personaliseren van ons aanbod aan u door de kwaliteit van onze krediet- of verzekeringsproducten en/of -diensten te verbeteren;

C. Om aan onze wettelijke en reglementaire verplichtingen te voldoen

Wij gebruiken uw persoonsgegevens om te voldoen aan verschillende wettelijke en reglementaire verplichtingen, waaronder:

* preventie van het witwassen van geld en financiering van terrorisme;
* naleving van de wetgeving met betrekking tot sancties en embargo's;
* bestrijding van belastingfraude en naleving van belastingcontroles en meldingsverplichtingen;
* antwoorden op een officieel verzoek van een naar behoren gemachtigde publieke of gerechtelijke overheid.

Voor Erkende Kredietmaatschappijen (EKM) zoals wij gelden allerlei specifieke verplichtingen.


D. Om uw keuze te respecteren als wij uw toestemming voor een specifieke verwerking gevraagd hebben


In sommige gevallen moeten wij uw toestemming vragen om uw gegevens te verwerken, bijv.:

* als wij verdere bewerkingen moeten uitvoeren voor andere doeleinden dan die van sectie 2 hierboven, zullen wij u hierover informeren en, indien nodig, uw toestemming vragen.


Er wordt een voorbeeld gegeven zodat u in de praktijk begrijpt waarom wij uw persoonlijke gegevens gebruiken. Bijvoorbeeld :

Als u wenst een hypothecair krediet te regelen, dan gaan wij :

* U identificeren als u klant bij ons wordt (identificatieplicht): wij controleren of u echt bent wie u zegt te zijn en wij bewaren een kopie van
uw identiteitsbewijs.
* Rekening houden met veranderingen in uw situatie (zorgplicht);
* Uw persoonsgegevens geven aan instanties die wettelijk sommige gegevens bij ons mogen opvragen. Denk aan: de Belastingdienst (fiscale
attesten) Justitie: bij financiële fraude, CFI in het kader van de witwaswetgeving en bestrijding van terrorisme, Toezichthouders: als zij
onderzoek doen naar bedrijfsprocessen of naar bepaalde (groepen) klanten. Fundingverstrekkers in het kader van de uitvoering van overeenkomsten al
dan niet onder toezicht van de overheid.

3.  MET WIE DELEN WIJ UW PERSOONSGEGEVENS?

In principe delen wij uw gegevens niet met anderen. Dat doen wij alleen als er een goede reden of verplichting voor is. Als u bijvoorbeeld fraude
pleegt, kunnen we aangifte tegen u doen. Politie, justitie, toezichthouders en de Belastingdienst kunnen ook op grond van de wet gegevens bij ons opvragen. Verder kan de rechter ons verplichten gegevens te verstrekken. Soms moeten wij op basis van een overeenkomst of reglement uw gegevens delen met een andere partij of organisatie.
Er zijn strenge regels voor het delen van persoonsgegevens vermeld in art.VII. 119 van het Wetboek van Economisch Recht. Daar houden wij ons natuurlijk aan.
Hieronder ziet u met wie wij persoonsgegevens kunnen delen:

Financiële instellingen

De EKM kan als bemiddelaar tussen u en een verzekeraar optreden. Bijvoorbeeld voor de verplichte Woonverzekering en Levensverzekering gekoppeld
aan het krediet. Dan heeft die verzekeraar uw persoonsgegevens nodig en wij geven die dan door.
Hebt u een lening bekomen of een aanbod aanvaard, dan geven wij dat door aan de NBB. Andere kredietverstrekkers kunnen deze gegevens ook bekijken.
Soms zal onze EKM in het kader van contractuele verplichtingen of opgelegde rapportering uw persoonsgegevens met een andere financiële instelling
delen.

De overheid

Overheidsorganisaties hebben uw persoonsgegevens nodig voor hun taken. Bijvoorbeeld voor uw belastingaangifte (fiscale attesten). Maar ook om
witwassen of terrorisme te bestrijden. Veel van deze taken zijn vastgelegd in aparte wetten zoals de ‘Wet ter voorkoming van witwassen en financieren
terrorisme (Wwft). Daarom geven wij sommige persoonsgegevens door aan de overheid.
Zo delen wij informatie over betalingen of geldstortingen met de CFI als er een verdenking is van witwassen of terrorismefinanciering. Dat zijn wij verplicht.
Ook geven wij ieder jaar het saldo op die rekeningen door aan de Belastingdienst. Dat zijn wij ook verplicht.
Bij fraudeof misbruik waarbij wij betrokken zijn doen wij aangifte en geven wij uw persoonsgegevens door aan politie en justitie. Ook zij moeten zich hierbij
houden aan de eisen die de wet stelt. Toezichthouders mogen speciale onderzoeken doen bij de EKM. Bijvoorbeeld als zij willen weten hoe bepaalde
bedrijfsprocessen zijn ingericht. Ook vragen zij soms persoonsgegevens op als zij informatie nodig hebben over bepaalde klanten of groepen van klanten.

Dienstverleners die voor ons werken

Wij worden geholpen bij ons werk door andere dienstverleners. In dit geval delen wij alleen persoonsgegevens die nodig zijn voor een bepaalde opdracht. En wij maken goede afspraken met die dienstverleners over wat ze met die persoonsgegevens mogen doen. Deze afspraken leggen wij vast in contracten.

Bepaalde gereglementeerde professionals zoals advocaten (geschillen), schuldbemiddelaars (collectieve schuldenregeling), notarissen (lening) of accountants (controle boekhouding)

4.  OVERDRACHT VAN PERSOONSGEGEVENS BUITEN DE E.E.R.


Wij dragen geen persoonsgegevens over buiten de Europese Economische Ruimte.


5.   HOE LANG HOUDEN WIJ UW PERSOONSGEGEVENS BIJ ?


Wij houden uw persoonsgegevens bij zo lang als het nodig is voor het doel waarvoor wij uw gegevens gebruiken. En zo lang de wet ons verplicht om uw gegevens te bewaren.
Hoe lang dat precies is, verschilt, van een paar maanden tot vele jaren. Van iedereen die direct of indirect contact heeft gehad met ons in het kader van informatieverstrekking en indien deze informatie niet tot een overeenkomst leidt worden de gegevens binnen een termijn van 1 jaar verwijderd. Een afgewezen of zonder gevolg kredietaanvraag verwijderen we na 14 maanden. En uw kredietdossier verwijderen we 10 jaar nadat uw hypotheek beëindigd is.

6. WAT ZIJN UW RECHTEN EN HOE KUNT U ZE UITOEFENEN?

In overeenstemming met de toepasselijke regelgeving hebt u de volgende rechten:

* Recht op inzage: u kunt informatie verkrijgen over de verwerking van uw persoonsgegevens en een kopie van die persoonsgegevens.
* Recht op rechtzetting: als u van mening bent dat uw persoonsgegevens onjuist of onvolledig zijn, kunt u eisen dat dergelijke persoonsgegevens dienovereenkomstig worden aangepast.
 * Recht op verwijdering: u kunt eisen dat uw persoonsgegevens worden verwijderd, voor zover de wet dat toestaat.
* Recht op beperking: u kunt vragen om de verwerking van uw persoonsgegevens te beperken.
* Recht op bezwaar: u kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens, om redenen die verband houden met uw specifieke situatie. U hebt het absolute recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens voor directmarketingdoeleinden, waaronder profilering met betrekking tot dergelijke directe marketing.
* Recht op intrekking van uw toestemming: waar u toestemming hebt gegeven voor de verwerking van uw persoonlijke gegevens, hebt u op elk moment het recht om uw toestemming in te trekken.
* Recht op gegevensoverdracht: waar dit wettelijk van toepassing is, hebt u het recht om de persoonsgegevens die u ons verstrekt hebt, aan u te laten terugbezorgen of, indien technisch mogelijk, aan een derde partij te laten doorgeven.

Als u de bovenstaande rechten wilt uitoefenen, stuurt u een brief of e-mail naar het volgende adres :

Krediet voor Sociale Woningen NV, Jagersveld
4, 1170 Brussel of wb@skynet.be .

Voeg een scan / kopie van uw identiteitskaart toe zodat wij u kunnen identificeren. Binnen 4 weken krijgt u een reactie.

In overeenstemming met de toepasselijke regelgeving hebt u, naast bovenstaande rechten, ook het recht om een klacht in te dienen bij de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Weet dat de FSMA, de FOD Economie, Wonen Vlaanderen en de Brusselse Hoofdstedelijke Regering in het algemeen toezicht houden op onze sector en dus ook op ons.

7. COOKIE POLICY.

Deze website is beheerd door FCR Media en naar aanleiding van deze nieuwe GDPR wetgeving zal deze site voorzien zijn van cookies. Het gebruik van cookies wordt algemeen aanvaard door internetgebruikers. Door gebruik te maken van onze website, aanvaardt u deze cookies.

8. HOE KUNT U OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN WIJZIGINGEN AAN DEZE INFORMATIENOTA?

In een wereld waarin de technologie voortdurend verandert, moeten we deze informatienota regelmatig bijwerken.
Dit is het “ Privacy Statement 2018/06” gemaakt op 04.06.2018. Wij kunnen dit Privacy Statement aanpassen.
Wij nodigen u uit om de nieuwste versie van deze nota online te bekijken via onze website www.wb.be.

9. HOE NEEMT U CONTACT MET ONS OP?

Als u vragen hebt over het gebruik dat wij krachtens deze informatienota van uw persoonsgegevens maken, neemt u contact op met onze verantwoordelijke voor de gegevensbeveiliging Edwin Steffens ( edwin.steffens@wb.be ) die uw vraag zal behandelen.